گردشگری و انواع آن

گردشگری و انواع آن

10 / 10
از 2 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | شنبه 2 مهر 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه |

گردشگری به فعالیت هایی گفته می شود که افردی که می خواهند برای سفر و اقامت در محلی اقدام کنند، به دور از خانه رفته و برای اهداف گوناگون از جمله تفریح، کسب و کار ، مطالعه ی علمی و.... گردشگری را انجام می دهند. افراد به منظور گردشگری به صورت موقت این کار را انجام می دهند و با استفاده از امکاناتی که شرایط مورد نظر آن ها را می سازد ، می توانند به اهداف خود دست یابند. به منظور گردشگری نیاز است که مواردی را در نظر بگیرید تا بتوانید به اهدافتان دست یابید. در نظر گرفتن سفر با برنامه ریزی دقیق لازمه ی یک گردشگری خوب خواهد بود بنابراین افراد باید پیش از گردشگری ، برنامه ی سفر را مشخص کنند. در قدم بعدی مقصد را باید به خوبی مورد مطالعه قرار دهند و تمامی اطلاعات لازم را برای مقصد مورد نظر در اختیار داشته باشند تا بتوانند از شرایط مقصد مطلع شده و امکانات لازم را فراهم آورند تا در سفر با مشکلی روبرو نشوند. افراد به منظور اهداف گوناگون به سفر می پردازند و دلایل متداول گردشگری برای افراد عبارتند از گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات، دیدار با دوستان و آشنایان، مشاغل تجاری و حرفه ای، به منظور درمان بیماری ها، به منظور زیارت های مذهبی و یا انگیزه های شخصی که برای هر یک از افراد می توانند به شکلی مختلف باشد.

انواع گردشگری :

همان طور که گفته شد گردشگری به دلایل مختلفی انجام می گیرد و در اصل افراد هدفی را دنبال می کنند تا بتوانند در در شرایط خاص به آن دست یابند. گردشگری یکی از صنعت های بسیار مهم در جهان بوده و برای کشور ها این صنعت بسیار مهم بوده و در جهت فراهم آوردن امکاناتی برای گردشگران در تلاش هستند. در این مقاله می خواهیم به گردشگری و انواع آن بپردازیم ، در واقع گردشگری شامل انواع مختلفی است که در این مقاله می خواهیم به مهم ترین آن ها به طور کلی بپردازیم.

گردشگری توده ای

 گردشگری توده ای شامل تعداد زیادی از افراد در گروه های بزرگ سازمان یافته می باشد. هدف از گردشگری برای این گروه از افراد، مکان های خاص توریستی است که در این نوع گردشگری سازمان گردشگری مشخص می کند که چه برنامه ای به صورت روزانه داشته باشند که نوعی از گردشگری های سنتی به شمار می رود. در این نوع گردشگری ، از مکان ها مختلف دیدن می کنند به طور مثال پارک ها، مکان های زیارتی و... می تواند به نوعی در گردشگری توده ای قرار گیرد و افراد از مکان ها دیدن نموده و سوغاتی می خرند.  

گردشگری جایگزین

گردشگری جایگزین شامل نوعی از گردشگری است که تورهای سازمان یافته آن را در نظر گرفته و به مکان های مختلف می روند تا بتوانند اطلاعاتی را به دست آورند. مکان هایی که در این نوع گردشگری در نظر گرفته می شود از قبل توسط افراد دیگر آماده سازی می شود. اگر بخواهیم مثالی از گردشگری جایزین بگوییم می توانیم به تور دوچرخه سواری اشاره کنیم. در این تور همان طور که می دانیم فردی این گردشگری را برای افراد در نظر گرفته و سفر می کنند اما بستر دوچرخه سواری از پیش توسط عده ی دیگری آماده سازی شده است.

گردشگری کسب و کار

گردشگری  کسب و کار یکی از گردشگری های مهمی است ک افراد با هدف کسب و کار به این نوع گردشگری می پردازند. در این نوع گردشگری  ، افراد به منظور معاملات تجاری، شرکت در کنفرانس و جلسات و.... به مکانی دیگر سفر می کنند که این نوع گردشگری بسیار مهم تلقی می شود.

گردشگری لذت بخش

نوعی از گردشگری ها وجود دارد که به آن گردشگری لذت بخش گفته می شود. افراد هدفشان از این نوع گردشگری ، داشتن سلامت جسمی و روحی می باشد. در این نوع گردشگری افراد می توانند در مراکزی حضور یابند تا بتوانند درباره ی سلامتی اقداماتی را انجام دهند مثلا مراکز یوگا و توانبخشی و.... می تواند مثالی برای مقاصد این نوع گردشگری باشد.

گردشگری طبیعت

گردشگری طبیعت یکی از پر طرفدار ترین گردشگری ها است که به منظور لذت بردن و احساس آرامش از مکان های طبیعی و بکر است. افراد برای اوقات فراغت به این نوع گردشگری می پردازند و با قرار گیری در محیطی زیبا و آرام با طبیعت در ارتباطند و آرامش کسب می کنند. بنابارن مقصد گردشگری در این نوع می تواند هر منطقه ی زیبا و خوش آب و هوا باشد.

گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی از انواع دیگر گردشگری ها است که در این نوع از گردشگری هدف افراد اطلاع از فرهنگ مردمان یک مکان می باشد. افراد در گردشگری فرهنگی با آداب و رسوم، رفتار، غذا ها و... در منطقه ی مورد نظر آشنا خواهند شد. این نوع گردشگری می تواند موجب رشد فرهنگی شود.

گردشگری اجتماعی

گردشگری اجتماعی را می توان از انواع گردشگری ها دانست که در این نوع سفر ها ، دوستان و آشنایان به سفر پرداخته و به صورت گروهی به گردشگری می پردازند. افراد به مکان های مختلف رفته و اوقات خوشی را در کنار هم سپری می کنند.

گردشگری تفریحی

گردشگری تفریحی از انواع گردشگری ها است که افراد به منظور لذت و تفریح به آن می پردازند بنابراین در این نوع گردشگری  ها هدف خاصی در نظر نبوده و افراد تنها می خواهند اوقات خوشی را داشته باشند و به تفریح بردازند. دلیل این نوع گردشگری  ها ، فاصله گرفتن برای مدتی از کار و مشغله هاست. از جمله موارید که می توان برای اگردشگری تفریحی نام برد پیک نیک و رفتن به ساحل و... می باشد.

گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی یکی از گردشگری های مهمی است که افراد ورزشکار برای شرکت در مسابقات و یا آموزش دیدن به آن می پردازند. این نوع گردشگری مورد استقبال افراد زیادی قرار می گیرد و برای هر کشور مهم تلقی می شود.

گردشگری مذهبی

گردشگری مذهبی از گردشگری هایی است که افراد زیادی به ان توجه ویژه ای دارند و برای زیارت به مکان های مختلف سفر می کنند. در این جا هدف مکان های زیارتی می باشد و افراد به قصد زیارت و بهره مندی از آن دست به سفر می زنند.

گردشگری ماجراجویی

گردشگری ماجراجویی یکی از انواع دیگر گردشگری ها است که در این نوع گردشگری ها ، افراد برای فعالیت های ماجراجویانه به سفر می پردازند به طور مثال هدف می تواند پیاده روی، اسب سواری، پریدن از ارتفاع و... باشد.

بنابراین همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، اهداف زیادی برای گردشگری وجود دارد و افراد به دلایل مختلف به سفر می پردازند. انتخاب منطقه ی ایده آل برای گردشگری بسیار مهم است و افراد پیش از سفر هایشان باید اطلاعات کافی درباره ی مقصد داشته باشند تا در حین سفر با مشکلی روبرو نشوند و بتوانند یک سفر خوبی را داشته باشند. امروزه افراد به گردشگری اهمیت بیشتری از قبل می دهند و این صنعت بسیار رونق یافته است. صنعت گردشگری به یکی از قطب های اقتصادی تبدیل شده و کمک زیادی به اقتصاد کشور ها کرده است. افراد گردشگری را نیازی ضروری می دانند که برای مقاصد ، جاذبه ها و محل ها اقامتی مختلف در نظر گرفته می شود. در ابتدا گردشگری به صورت سنتی بوده اما امروزه با پیشرفت در بخش فرهنگ، اقتصاد و دانش ، گردشگری فرم جدیدی پیدا کرده است و گردشگری پایدار نامیده می شود.

صنعتصنعتصنعتصنعتصنعتصنعت