کمپرسور و انواع آن

کمپرسور و انواع آن

10 / 10
از 4 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | چهارشنبه 2 شهریور 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه |

 کمپرسور دستگاهی است که برای متراکم سازی هوا و گاز ها از آن برای مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شود. این دستگاه بسیار پر کاربرد بوده و در انواع مختلف به تولید می رسد. کارایی هر یک از دستگاه های کمپرسور متفاوت بوده و با توجه به نیاز باید ان را تهیه کرد. کمپرسور در بازار در برند ها و قیمت های مختلف به فروش می رسد که شامل انواع داخلی و وارداتی می باشد. در بخش های مختلف از قبیل پزشکی، هواپیما سازی، ساخت لوازم خانگی و.. از کمپرسور استفاده می شود.

تعریف کمپرسور

کمپرسور دستگاهی برای کاهش حجم و فشرده کردن هوا است که نام دیگر آن ، فشرده کننده ی هوا می باشد. کمپرسور برای انجام فشرده سازی هوا نیاز به انرژی مکانیکی دارد. در این دستگاه فرآیندی شکل می گیرد که موجب کاهش حجم هوا دریافتی شده و پس از متراکم سازی گاز مورد نظر تولید می گردد. تمامی این کار ها برای تولید  گاز پرفشار بوده که برای بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های کمپرسور در تنوع بالا ساخته شده که از نظر مشخصات از قبیل ظرفیت و حجم و... با یکدیگر متفاوت می باشند. برای انتخاب کمپرسور نیاز است که اطلاعاتی را در این زمینه به دست آورید تا بتوانید دستگاهی متناسب با نیازی که دارید خریداری کنید.

استفاده از کمپرسور

هوایی که در اطراف ما وجود دارد سیالی است که دارای 78 درص نیتروژن و 21 درصد اکسیژن است و بی رنگ و بو می باشد. همچنین در ترکیبات هوا حدود 1 درصد از گاز ها دیگر وجود دارد. هوا و بسیاری از گاز های تراکم پذیر را می توان با  استفاده از دستگاه های کمپرسور ، فشرده نمود. زمانی که فشرده سازی هوا صورت می گیرد ، هوا در حجمی کوچک تر از فشار جو قرار گرفته و در نتیجه فشار آن افزایش می یابد. به دلیل این که هوا فشرده است می توان با استفاده از آن انرژی باد را به تولید رساند که از برق کم هزینه تر می باشد.

کمپرسور و انواع آن

کمپرسور با استفاده از برق کار می کند و با استفاده از سیم پیچ داخل این دستگاه ، قطعات مکانیکی آن کار می کنند و در نهایت موجب کارکرد دستگاه می شود. برخی از انواع کمپرسور ها ، دارای سیم پیچ در داخل پوسته بود و به این نوع کمپرسور ها ، کمپرسور نیمه بسته و بسته گفته می شود. نوعی از کمپرسور ها که دارای سیم پیچ یا الکتروموتور خارجی بوده و با آن کار می کند ، کمپرسور باز نام دارد.

قیمت کمپرسور

قیمت کمپرسور با توجه به مشخصات این دستگاه مختلف می باشد . نوع کمپرسور و ظرف آن ها و برند  و.. در قیمت کمپرسور ها بسیار موثر می باشند. یکی از نکات مهم در زمان خرید کمپرسور ها، دقت به ظرفیت و ابعاد آن است زیرا کمپرسور ها در ابعاد متنوعی به تولید می رسند که با توجه به میزان مصرف می توان نوع مناسبی را انتخاب کرد. کیفیت از مهم ترین موارد در خرید کمپرسور می باشد در واقع در صورتی که کمپرسور دارای کیفیت خوب نباشد، در زمان کوتاه دچار آسیب می شود اما در صورتی که کمپرسور را در کیفیت های بالا تهیه کنید ، طول عمر و ماندگاری کمپرسور بسیار بالا خواهد بود. دستگاه هایی که دارای کیفی بالایی هستند مطمئنا قیمت بالاتری هم دارند. اگر بخواهیم در باره ی قیمت به صورت کلی بگوییم که دستگاه ها تقریبا دارای مشخصات و ابعاد یکسان باشد. کمپرسور در نوع سانتریفیوژ بدون روغن دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر کمپرسور ها است. پس از آن سانتریفیوژ قیمت بالاتری را در میان انواع دستگاه ها دارد و به ترتیب کمپرسور اسکرو، کمپرسور پیستونی ، کمپرسور اسکرال و روتاری در قیمت بالا به پایین قرار دارند. البته برای خرید کمپرسور تنها قیمت را نباید در نظر گرفت زیرا مهم ترین عامل برای خرید کمپرسور ، نحوه و نوع کارکرد دستگاه است زیرا هر یک از دستگاه ها برای کارایی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

بهترین برند کمپرسور

تا قبل از تحریم های اقتصادی ، واردات گسترده ای از کشور ها صورت می گرفت که شامل دستگاه هایی بسیار با کیفیت می شد که در این میان دستگاه های ایتالیایی بسیار با کیفیت بودند اما امروز واردات کمتری صورت می گیرد. دستگاه های کمپرسور در داخل و خارج از کشور به تولید رسیده بنابراین در بازار انواع کمپرسور در نمونه های داخلی و وارداتی بوده و باید انتخاب برند را بر اساس کیفیت انجام دهید زیرا هم نمونه های داخلی و هم وارداتی دارای کیفیت های مختلفی می باشند که در زمان خرید باید به آن توجه داشت.

قطعات کمپرسور باد

در ادامه می خواهیم به انواع قطعات مهم در کمپرسور باد بپردازیم. در زمان خرید باید به این قطعات توجه داشته باشید.

  • شیر یک طرفه: از شیر یک طرفه به منظور انتقال هوا از موتور به داخل مخزن به کار می رود و از وارد شدن هوای مخزن به موتور خودداری می کند.
  • سوپاپ اطمینان: سوپاپ اطمینان قطعه ‌ای مکانیکی در کمپرسور ها می باشد که به واسطه ی آن در صورتی که به هر دلیلی کلید قطع کن عمل نکند، با استفاده از سوپاپ اطمینان ، اگر هوای مخزن از حد معین بیشتر شد، هوای اضافی داخل مخزن را خارج نماید. با استفاده از سوپاپ اطمینان و عملکرد آن به موتور فشاری وارد نمی شود.
  • کلید اتومات: با استفاده از این  کلید می توان برق دستگاه را قطع  و وصل نمود.
  • گیج: با استفاده از گیج ، فشار داخلی مخزن بررسی می گردد. گیج ، فشار درون مخزن را نشان می دهد.
  • شیر خروجی باد: این قطعه برای خروج هوا به وسیله ی باز و بسته نوده به کار می رود.

 کمپرسور و انواع آن

انتخاب کمپرسور

برای خرید کمپرسور افراد با این سوال روبرو هستند که چه نوع از کمپرسور ها را باید تهیه کنند.  بنابراین در زمان خرید باید فاکتور هایی را در نظر بگیرید تا بتواند انتخاب صحیحی داشته باشید.

  • در ابتدا باید مشخص کنید که پمپ باد را برای چه مصرفی انتخاب می کنید.
  • با توجه به مکانی که قرار است کمپرسور را در آن جا قرار دهید ، باید مشخص کنید که کمپرسور انتخابی لازم است بی سر و صدا باشد و یا استفاده از از کمپرسور با صدای زیاد نیز میسر می باشد.
  • روغنی بودن کمپرسور و یا روغنی نبودن دستگاه را مشخص کنید که این گزینه با توجه به کارایی مورد نظر باید انتخاب شود.
  • باید شخص کنید که برق مصرفی 3 فاز یا تک فاز است.
  • حجم مخزن بسیار مهم بوده و باید حجم مورد انتظار را برای خرید کمپرسور در نظر بگیرید.
  • شرایط آب و هوایی برای خرید دستگاه کمپرسور مهم می باشد و باید مورد توجه قرار دهید. پمپ باد روغنی برای مناطق سردسیری بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد زیرا روغن سفت می شود و در عملکرد دستگاه خلل ایجاد می‌کند.
  • دبی خروجی هوا را در خرید کمپرسور در نظر بگیرید.
  • ثابت یا پرتابل بودن دستگاه یکی از ویژگی هایی است که باید در زمان خرید آن را مشخص نمایید.

 

به منظور خرید کمپرسور با مراجعه به سایت های اینترنتی می تاونید نوع مناسب این دستگاه را خریدار کنید. تنوع این دستگاه در بازار زیاد بوده و به همین دلیل پیش از خرید هایتان باید اطلاعات لازم را به دست آورید.

صنعتصنعتصنعتصنعتصنعتصنعت