لاستیک و انواع آن

لاستیک و انواع آن

10 / 10
از 2 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | دوشنبه 14 شهریور 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه |

 

لاستیک خودرو یکی از اجزای مهم در آن است که قسمت مهمی از بخش حرکتی بوده و در تماس با سطح زمین می باشد. تایر ها به طور کلی در انواع تایر بادی و تایر غیر بادی می باشند که برای خودرو ها از تایر های بادی استفاده می شود. تایر های بادی به دو نوع تیوبلس یا رادیال و تیوب دار یا بایاس تقسیم بندی می شوند. تایر های غیر بادی برای دستگاه های صنعتی استفاده می شود. لاستیک خودرو متشکل از بخش های اج ، طوقه ، بدنه، منجید می باشد.

لاستیک خودرو چیست؟

لاستیک خودرو یکی از قطعات خودرو است که به وسیله ی آن خودرو قادر به حرکت خواهد بود . انتقال گشتاور ، توانایی حمل بار، ترمزگیری و... به واسطه ی تایر خودرو انجام می گیرد. تایر ها دارای مشخصات فنی مختلفی هستند و نرمی ، چسبندگی بالا، انعطاف عالی، مقاومت بالا و فرمان پذیری خوب از ویژگی های لاستیک مرغوب به شمار می رود.

مواد تشکیل دهنده ی لاستیک

لاستیک خودرو از کائوچو، پشم طبیعی، لایه های استیل ساخته شده است. به همین دلیل لاستیک ها قابل بازیافت می باشند. هر یک از بخش های مختلف لاستیک قابلیت بازیافت را دارند. مواد اولیه ی مورد استفاده در ساخت تایر ها توسط هر یک از شرکت های تایر سازی به شکل مختلف بوده و به همین دلیل کیفیت لاستیک ها متغیر می باشد.

آج لاستیک

در بخش خارجی لاستیک ها ، نوار هایی وجود دارد که در هر لاستیک به شکل مختلف می باشد. آج لاستیک به جهت تماس با سطح زمین ، بسیار مهم می باشد. باید به آج لاستیک اهمیت زیادی داد و در صورت محو شدن آن اقدام به تعویض تایر نمود. آج  به جهت رانندگی بهتر و خروج آب از زیر لاستیک ها و کنترل بهتر خودرو به کار می رود. آج ها در هر یک از لاستیک ها در طراحی های مختلفی به کار می روند. طرح های آج تایر ها به صوت رگه ای ، عرضی و یا ترکیبی از رگه ای و عرضی می باشد. همچنین طرح بلوکی از انواع طرح های جدید می باشد. آج لاستیک ها در پی ارتقاء محصولات  ، دچار تغییراتی می شود تا بتواند پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان باشد و بتواند بهترین عملکرد را در سرعت های بالاتر داشته باشد.

تایر بخش تاثیرگذار در شاسی خودرو است که بر روی چهار چرخ به صورت حلقه تعبیه شده و دارای انعطاف بالایی می باشد. از تایر به منظور حفاظت از چرخ ها و حرکت خودرو استفاده می شود. لاستیک ها با توجه به ساختاری که دارند ، می توانند بستری را ایجاد کنند که چرخ های خودرو به درستی با زمین تماس پیدا کند. امروزه شرکت های مختلف تایر سازی از مواد اولیه ی متغیر استفاده می کنند و همین موجب ایجاد ویژگی های مختلف می شود. هر یک از لاستیک ها با توجه مواد اولیه ی مصرفی در آن ها دارای مقاومت و طول عمر مختلفی می باشند.

لاستیک و انواع آن

ویژگی لاستیک های مرغوب

  • جذب ضربات ناشی از دست انداز ها
  • لرزش کم
  •  صدای کم
  • ترمز گیری
  • مقاومت بالا
  • توانایی تحمل حرارت بالا
  • دارای ثبات شکل
  • انعطاف بالا
  • فرمان پذیری عالی
  • دوام بالا
  •  ایمنی بالا
  • مصرف سوخت کم

خرید لاستیک خودرو

لاستیک خودرو یکی از پر مصرف ترین قطعات خودرو است که در زمان هایی که دچار آسیب می شود و زمان انقضای آن فرا می رسد، باید تعویض گردد. یکی از موارد مهم در خرید تایر ها اطمینان از کیفیت آن می باشد و با انتخاب یک برند خوب می توانید محصولات با کیفیت را تهیه کنید. شرکت های تولید تایر در سراسر جهان فعالیت دارند و لاستیک ها را با کیفیت های مختلف روانه ی بازار می کنند اما مصرف کنندکان باید در هنگام خرید توجه بالایی داشته باشند و از برند های شناخته شده و معتبر خرید لاستیک ها را انجام دهند. افراد زیادی به مرغوبیت لاستیک بیشتر از قیمت آن اهمیت می دهند و با خرید لاستیک ها با کیفیت مدت زمان بیشتری را از آن استفاده می کنند. زیرا محصولات بی کیفیت علاوه بر ایمنی کمتر و عملکرد نامناسب ، طول عمر کوتاهی دارند.

مشکلات عدم تنظیم باد لاستیک ها

  • افزایش مصرف سوخت
  • تولید گرمای زیاد
  • پارگی بخش های مختلف در داخل تایر
  • خوردگی در بخش های خارجی یا مرکزی
  • عدم ترازبندی مناسب بین چرخ ها

طول عمر لاستیک خودرو

لاستیک ها نیز مانند هر قطعه ی دیگری دارای تاریخ انقضا هستند و در زمان خرید باید به تاریخ تولید آن ها توجه داشته باشید. این تاریخ بر روی جداره ی لاستیک حک شده و افراد با راجعه به عدد 4 قمی بر روی تایر ها می توانند از تاریخ تولید آن مطلع شوند. توجه نکردن به این موضوع می تواند منجر به خرید لاستیک های چند ساله شود که دارای پوسیدگی بوده و در زمان کوتاهی آسیب خواهند دید. به همین علت مراجعه به فروشندگان معتبر یک امر ضروری می باشد. معمولا زمان انقضای لاستیک به مدت 5سال بوده اما اگر لاستیک ها هنوز دارای آج مناسب، انعطاف و حالت ارتجاعی خوب هستند و هیچ گونه آسیبی ندارند، می توانند بیشتر هم مورد استفاده قرار گیرند.

لاستیک و انواع آن

فروش لاستیک خودرو به صورت اینترنتی

شما می توانید در صورت نیاز به تایر خودرو ، آن را به صورت اینترنتی از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید. برای این کار با مراجعه به سایت های اینترنتی می توانید از فروشگاه های مورد نظر خود تایر مناسب با خودرو را تهیه کنید. فروش لاستیک توسط فروشگاه های زیادی انجام می گیرد و هریک از فروشگاه ها، تایر هایی را به فروش می رسانند. برای خرید تایر باید حتما به مشخصات فنی آن توجه داشته باشید و آن را مناسب با خودروی خود تهیه کنید. خرید اینترنتی لاستیک این امکان را به شما می دهد تا در زمان کوتاهی بتوانید خرید لاستیک را انجام دهید و به فروشگاه ها دسترسی داشته باشید.

تفاوت لاستیک خودرو های رادیال و بایاس چیست؟

در طراحی لاستیک های بایاس رشته ها در زاویه ی 45 درجه در هم تنیده شده اند. با توجه به طراحی لاستیک های بایاس ، لاستیک خودرو به طور کامل با سطح زمین برخورد ندارد. اما تایر های رادیال طوری طراحی شده اند که تایر با سطح زمین کاملا در تماس باشد تا بتواند اصطکاک ایمنی را افزایش دهد. استفاده از لاستیک های رادیال امروزه بسیار بیشتر از لاستیک بایاس می باشد.

خرید لاستیک های داخلی و خارجی

لاستیک ها در انواع برند های داخلی و خارجی در بازار به فروش می رسند. کیفیت لاستیک ها در هر یک از برند ها متفاوت از دیگری بوده و همین موجب شده که افراد به سراغ برند های با کیفیت تر بروند. لاستیک های خارجی توسط تامین کنندگان در کشورمان به فروش می رسند و این لاستیک ها در برند هایی در سراسر جهان به فروش می رسند. برای خرید لاستیک ، باید به کیفیت آن دقت داشته باشید. برند های داخلی بسیار خوب زیادی در کشورمان وجود دارد که پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان می باشند. برخی از برند های خارجی هم دارای کیفیت های بسیار عالی می باشند می توانید با مراجعه به نمایندگی های فروش هر برند ، لاستیک مورد نظرتان را تهیه کنید. برای خرید لاستیک خودرو باید به مشخصات آن دقت زیادی داشته باشید تا بهترین انتخاب را انجام دهید. در صورتی که در این زمینه  اطلاعات لازم را ندارید باید حتما از افراد متخصص کمک بگیرید.

صنعتصنعتصنعتصنعتصنعتصنعت