1مجموع 5 خبر
1مجموع 5 خبر

خدمات به فعالیت هایی گفته میشود که از سوی فردی حقیقی یا حقوقی ارائه می شود. خدمات شامل سودی محسوس یا نامحسوس برای طرف دوم می باشد. خدمات به طور اندازه گیری و قابل محاسبه نبوده و فردی که این خدمات را ارائه می ‌کند به سازمان یا فردی دیگر سودی را می رساند. تفاوت محصول و خدمت در این است که خدمات قابل لمس نمی باشند و نمی‌ توان آن را در قالب فیزیکی ارائه داد اما محصولات فیزیکی و قابل لمس هستند و فرد می‌ تواند محصول را لمس کند. افرادی که میخواهند خدمات را دریافت نمایند با توجه به آن چیزی که نیاز دارند و برای رسیدن به خواسته هایشان این خدمات را دریافت می کنند، در واقع یکی از بخش های دستیابی به خواسته هایشان دریافت خدمات می باشد.

خدمات چیست؟

 در کسب و کار ها با دو عنوان محصولات و خدمات روبرو هستیم که محصولات همان کالا ها می باشند اما خدمات به معنی کالا نبوده و دارای دو معنی متفاوت می باشد. در واقع خدمات ابزار تحویل ارزش به مشتری برای رسیدن به خواسته ی مورد نظر می باشد. اگر بخواهیم تفاوت بین خدمات و محصولات را بیان کنیم می ‌توانیم این‌ گونه بگوییم که:

  • خدمات ناملموس هستند اما محصول ملموس بوده و فرد دریافت کننده می تواند آن را لمس نماید.
  • خدمات طوری هستند که قابلیت ذخیره سازی ندارند اما می توان محصولات را ذخیره کرد.
  • برای محصولات مالکیت ایجاد می‌شود اما خدمات مالکیت پذیر نمی باشد.
  • محصول قابل تغییر نیست اما خدمات بسیار متغیر است.
  • محصولات را می توان از هم تفکیک نمود اما این قابلیت برای خدمات وجود ندارد.
  • برای محصولات زمان تولید و مصرف آن می‌تواند با فاصله باشد اما در ابتدا باید محصول تولید شده و سپس مصرف شود اما خدمات همزمان تولید و مصرف می شوند.
  • کاربر می تواند در تولید محصولات دخالتی نداشته باشد اما در خدمات کاربر باید دخالت داشته باشد.

به طور کلی خدمات در قالب عملکرد یا تجربیات ارائه می گردد که در این حوزه فرد یا سازمانی که فعالیت دارد ، خدمات را ارائه می ‌کنند و با تجربه و آگاهی خود می تواند خدماتی را به فرد یا سازمان دیگر ارائه کند. یکی از موارد مهم در زمینه خدمات کیفیت آن است که برای ارزیابی کیفیت خدمات مورد نظر معیارهای چندان دقیقی مطرح نبوده و به همین جهت کیفیت خدمات در مواردی کار راحتی نمی باشد. خدمات ناهمسان هستند و هر یک از مجموعه ها خدماتی به شکل مختلف را ارائه می کند.همچنین در یک مجموعه خدمات دریافت شده در هر دقیقه می تواند به شکل مختلف باشد و یا از یک مشتری به مشتری دیگر خدمات مختلفی ارائه می شوند بنابراین برای اینکه خدمات دارای کیفیت بالایی باشد عملکرد کارکنان باید به صورت تضمین شده باشد. نکته ای که در زمینه خدمات وجود دارد این است که تولید و مصرف آن همزمان است و نمی توان آن را از هم تفکیک کرد بنابراین زمانی که فرد می خواهد خدمات را دریافت کند همان زمان نتیجه را خواهد گرفت.باید توجه کرد که خدمات قابل ذخیره سازی و انبار کردن نمی باشد اما مشتری می تواند در مراحل ارائه خدمات حضور داشته باشد و نتیجه را دریافت کند. البته کیفیت خدمت تنها به نتیجه وابسته نبوده و به تمامی مراحل کار بستگی دارد برای همین تمامی جزئیات خدمات بسیار مهم بوده و افراد زیادی این تصور اشتباه را دارند که مجموعه های تولیدی از مجموعه های خدماتی اهمیت بالاتری دارند اما این چنین نبوده و نمی ‌توان ارزش سازمان‌ های خدماتی را پایین تر از سازمان های تولیدی دانست. درباره قیمت خدمات باید بگوییم که زمانی که مشتری برای خدماتی بسیار افزایش پیدا می ‌کند ، معمولاً قیمت بالا تر خواهد رفت اما زمانی که مشتریان کمی برای دریافت خدمات وجود دارد، خدمات با قیمت ارزان تری ارائه می شود. به همین دلیل است که ارائه دهندگان خدمات مانند رستوران داران در زمان هایی که مشتری کم است ، تخفیف های خوبی را ارائه می دهند.

نکات مهم درباره ی خدمات

خدمات به صورت متغیر هستند و در صورتی که خدماتی را از مجموعه ای دریافت کنید در دفعات بعد خدمات را با مقداری تغییر  دریافت خواهید کرد زیرا هر دفعه تجربه و شرایط مختلف خواهد بود. خدمات را نمی توان لمس کرد و به اینصورت نیست که همانند کالایی خریداری شده و آن را به خانه برد به طورمثل شما نمی توانید خدماتی که توسط آرایشگر ارائه شده را از او گرفته و با خود به خانه ببرید. خدمات به طور کلی قابل اندازه گیری نمی باشد و شامل فعالیتی است که نمی توان آن را اندازه گیری کرد اما برخی از موارد همانند زمان دریافت خدمات قابلیت اندازه گیری دارد. یکی از موارد مهمی که درباره ی خدمات باید به آن اشاره کنیم حق مالکیت می باشد ، زمانی که شما محصول و کالایی را خریداری می کنید ، مالک آن خواهید بود و می توانید آن را در اختیار داشته باشید اما خدمات به این صورت نمی باشد و شما نمی توانید حق مالکیت بر خدمات را داشته باشید. اگر بخواهیم با مثال این مورد را توضیح دهیم باید بگوییم که زمانی که تعمیرکار تلویزیون به منزل شما آمده و تلویزیون را تعمیر می کند ، شما صاحب خدمت او نخواهید شد و چیزی از او نخواهید گرفت بلکه خدمات دریافت کرده اید که در جهت رسیدن به خواسته و رفع نیاز شما بوده است. بنابارین خدمات شامل عملکردی است که برای تحقق خواسته هاتان به آن نیاز دارید. خدمات قابل تفکیک نمی باشند بنابراین زمانی که شما خدمتی را دریافت می نمایید نمی توانید آن را از هم تفکیک کنید به طور مثال شما به مرکز خدمات کامپیوتری برای تعمیر کامپیوتر مراجعه کرده اید و می خواهید قطعه ای را تعمیر کنید، شما نمی توانید خدمات تعمیرات ارائه شده را جدا جدا کنید زیرا این خدمات به صورت یکپارچه بوده و در کنار هم نتیجه خواهد داد. خدمات قابلذخیره سازی نمی باشند و نمی توانید خدمات را به خانه آورده و ذخیره کنید تا در زمان نیاز از آن استفاده نمایید زیرا زمان تولید و دریافت خدمات هم زمان است مثلا شما آموزش معلم را نمی توانید به خانه بیاورید تا زمان دیگری از آن استفاده کنید و باید همان زمان ارائه ی خدمت از آن بهره ببرید.

صنعتصنعتصنعتصنعتصنعتصنعت